„Твоят начин да участваш”
Характеристики на НУС
- неправителствена организация, регистрирана по ЗЮЛНЦ
- мрежа от ученически съвети
- представителна структура на учениците на национално и международно ниво
- проблемно ориентирана структура
- финансово независима структура
- структура, запазваща независимостта на своите членове
- обединителен фактор на българската ученическа общност
- защитник на демокрацията, справедливостта, активността и доброто образование в българските училища
Конкретни действия типични за НУС
- подготовка на национални инициативи свързани със средното образование
- изграждане на нови ученически съвети и подпомагане работата на вече съществуващите такива
- поддържаве на информационна система с данни за ученическите обединения по места
- взаимодействие с активно изразяване на мнения и становища по значими ученически въпроси с държавните и местни органи на власт
- изготвяне на етичен ученически кодекс
Първи активности предвидени след регистрация на НУС
- издействане за участие с право на глас на ученически представител в училищните педагогическите съвети
- преобразуване на ученическата стипендия като процент от минималната работна заплата за страната
- въвеждане на учебен предмет за гражданско образование в образователните програми
- одобрение от ученическите съвети за приемане на образователната програма в училище, както и за приемане на нови учители и учебни пособия
- създаване на училищни фондове за подпомагане на преждевременно отпадащи ученици поради бедност
- подпомагане организирането на нови ученически съвети в училища, където такива не съществуват
Примери за въздействие на НУС
1. Ученическият съвет от училище Х в град Y има проблем при взаимодействието си с училищното ръководство и действията му са ограничени. НУС защитава ученическия съвет и чрез официалните си контакти съобщава за проблема и апелира за разрешаването му пред съответния регионален инспекторат по образование. При липса на резултат е възможен контакт с Министерството на образованието, младежта и науката, както и с комисията по образование в Народното събрание.
2. Училище Х от град Y няма достатъчно достъпна инфраструктурна среда за ученици с увреждания на опорно-двигателния апарат. Училищният ученически съвет има желание да помогне, но няма такава финансова възможност и експертен потенциал. Заедно със своите експерти и млади ученически лидери НУС подготвя и защитава проект за облагородяване на училищната среда според своите възможности. Проектът се осъществява от училищния ученически съвет в координация с НУС.
3. В училищата на територията на област Х става ясно, че се наблюдават дискриминационни прояви и етническо противопоставяне. НУС организира регионална ученическа среща с цел обучение по толерантност и емоционална интелигентност. Съдейства за поддържаве на засилено внимание от страна на местните институции и следи ситуацията заедно с областна администрация.
4. Група крайно нуждаещи се ученици от училище Х са заплашени да отпаднат от системата на средното образование вследствие на липса на средства за закупуване на важни учебни пособия. НУС установява фонд „Ученик” и разглеждайки основанията и конкретната ситуация решава дали да отпусне средства, с което да предотврати отпадането на учениците от системата.
5. Налице са липси при информираността на учениците относно тяхното кариерно ориентиране. НУС съдейства, заедно с центрове за кариерно ориентиране, за провеждане на обучения, които подпомагат оформянето на възглед на ученика относно неговото професионално бъдеще.
6. В n-брой училища от дадена община се провежда незаконна политическа агитация или политически натиск върху ученици с определена цел. НУС сезира компетентните органи и прави възможна среща с ръководството на съответната политическа сила, която е извършвала агитацията или политическия натиск.
Няма коментари:
Публикуване на коментар